ایران‌ساخت| باغد‌اران با ایده‌ای دانش‌بنیانی به جنگ آفات باغی می‌روند

ایران‌ساخت| باغد‌اران با ایده‌ای دانش‌بنیانی به جنگ آفات باغی می‌روند


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 68212
یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های کشاورزان و باغداران، هجوم آفات به محصولاتشان است. اتفاقی که ضررهای مالی زیادی برای آنها دارد. استفاده از سموم شیمیایی برای دفع این آفات خود معضلی است که کمک چندانی به باغداران نمی‌کند. اما با یک ایده دانش‌بنیانی فرومون‌های جنسی حشرات به کمک آمدند تا از سم‌پاشی‌های مضر در کشاورزی و باغداری پیشگیری شود.

 

 

شرکت دانش‌بنیان فرآورده‌های طبیعت دوست نیکان با تولید فرومون‌های جنسی حشرات در کشور برای مبارزه با آفات باغی و گیاهی تلاش کرده است تا تولید محصولات سالم و ارگانیک کشاورزی را در کشور افزایش دهد.

«فرومون‌ها» غدد مترشحه جنسی حشره ماده هستند. این کار به جذب گونه نر آفت کمک می‌کند. استفاده از فرومون‌های جنسی حشرات چند سالی است که در کشاورزی مدرن باب شده است و با قرار دادن تله‌های جنسی ماده، گونه نر آن آفت را شکار و از سمپاشی در مزرعه جلوگیری می‌کنند.

به گفته اکبر دادرس مرنی، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان، این شرکت فرومون‌های جنسی حشرات تولید می‌کند. روشی مرسوم در کشورهای توسعه یافته برای تولید محصولات سالم و ارگانیک. محصولی که واردات آن سالانه میلیون‌ها دلار هزینه به دولت تحمیل می‌کرد.

وی همچنین بیان می‌کند: اهمیت تولید محصولات ارگانیک و سالم در کشاورزی و پیشگیری از بیماری‌های منجر از استفاده بی‌رویه سموم کشاورزی، ما را بر آن داشت تا با کمک فرومون‌های جنسی حشرات به جنگ آفات کشاورزی و باغی برویم.

زمانی‌که آفت‌ها وارد تنه درختان می‌شوند دیگر امکان مقابله با این آفت‌ها به آسانی امکانپذیر نیست. تنها راه در این زمینه استفاده از فرومون های جنسی جلب‌کننده حشرات است که در هر هکتار به اندازه ۱۵ تا ۱۶ تله کار گذاشته می‌شود و با عمر مفید حداقل یک ماه می‌توان به مبارزه آفت‌ها رفت.

دادرس درباره تولیدات شرکت، می‌گوید: شرکت ما نخستین تولیدکننده فرومون‌ها به صورت تجاری در کشور است و  محصولاتمان برای پیش‌آگاهی، شکار انبوه و اخلال در جفت‌گیری استفاده می‌شود.

این فعال دانش‌بنیانی ادامه می‌دهد: واردات فرومون‌های جنسی حشرات هزینه زیادی برای وزارت جهاد کشاورزی دارد که اگر تولید انبوه این محصول در کشور اتفاق بیفتد، سود اقتصادی زیادی برای دولت و کشاورزان خواهد داشت.

محصولات این شرکت دانش‌بنیان به دیگر کشورها هم صادر شده است به طور مثال کشور افغانستان سال گذشته مشتری فروم کرم سیب این شرکت بود. البته صادرات به کشورهای ترکیه و آدربایجان هم در دستور کار قرار دارد که به دلیل شیوع بیماری کرونا هنوز شروع نشده است.

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

پایان پیام/23

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
بیشتر بخوانیم